Utfyller hverandre
26 mars, 2013 11:40 Del DelItella Information AS vinner stadig store kontrakter og kan fortsette med det, mye på grunn av gode leverandører.
– Grunnen til at Itella lykkes, er at vi har en god, trygg og sikker driftsplattform, men vi er også avhengig av å ha med en dyktig driftsleverandør i bakhånd, sier daglig leder, Geir Bonsaksen.
Itella er større enn det mange vet og er en ledende leverandør av elektroniske tjenester, skanning og outsourcing av økonomitjenester. En av de største kundene er Skattetaten som står for 5 millioner av bedriftens årlige inntekt. I tillegg har de flere store kunder, som blant annet Posten Norge, Helgeland Sparebank, Norwegian, Flytoget, Veidekke, NorEngros og Helse nord.
– Vi behandler årlig mer enn tre millioner inngående fakturaer og tilsvarende mengde med andre dokumenter ved dokumentsenteret i Mo i Rana, sier Bonsaksen og fortsetter:
– Drift av interne systemer og produksjonsplattform er ikke del av vår kjerneaktivitet, og krever mye kompetanse. Det er derfor bedre å la andre som er gode på dette området håndtere dette for oss. Vi ønsker heller å spisse vår kompetanse innen våre kjerneområder som er digitalisering av dokumenter. Vi har over lengre tid benyttet eksterne leverandører på dette området, og etter en grundig prosess og evaluering, har vi nå valgt å bytte til iTet som leverandør.
iTet er en nasjonal leverandør av IKT-løsninger til offentlig og privat sektor, og for Bonsaksen var valget enkelt.
– iTet er en leverandør som har skjønt hva vi holder på med. For oss er de ikke bare en leverandør som bistår oss i vår forretningsdrift, men de kan ta oppdrag for oss, og de er delaktig i kundeprosjekter og i kommunikasjonsbiten mot kunder. Til sammen utfyller vi hverandre, sier Bonsaksen.
Det er heller ingen ulempe at det er knappe en kilometer mellom de to bedriftene i Mo Industripark.
– Veldig mye av vår produksjon er på datasystemer. Vi er en bedrift som leverer til avtalt tid og til avtalt kvalitet. Dette gjør at vi er avhengig av en leverandør som iTet, som kan stille opp og levere på kort varsel, sier Bonsaksen.
Avdelingsdirektør ved iTet AS, Arne Steinfjell, er svært fornøyd med å ha fått oppdraget, som trådte i kraft den 15. mars i år.
– Vi syns det er artig å være med på laget når Itella har den suksessen de har. Når vi kan bidra med at en bedrift skal lykkes, så er det også da vi vinner, sier Steinfjell.
FAKTA:
Itella Information AS, Mo i Rana:
Antall ansatte: 37
Antall Kunder: Cirka 100 stykker
Omsetning: Cirka 38 millioner kr.
Tjenester:
– Fakturaskanning
– Postskanning
– Arkivskanning
– Skanning av blanketter
Produksjonen skjer delvis i Norge, og delvis i Polen.
iTet AS, avdeling Helgeland:
Antall ansatte iTet Helgeland: 12
Antall ansatte iTet AS: 152
Tjenester:
– Leverandør av konsulent-, utviklings- og driftstjenester innenfor IKT
– Totalleverandør av programvare, lisenser, og IKT-utstyr.
Se PDF-fil av artikkelen fra Gule Sider, nr. 2, 2013. Klikk her: GS2_6_2013
Categorised in: Uncategorized @no
Del Del