Driftsleder Kenneth Karoliussen (t.v.) og driftsassistent Bjørn Strand i Mo Industritransport AS foran én av de splitter nye trekkvognene som bedriften har kjøpt.

Skal frakte skrap mer miljøvennlig

9 desember, 2019 11:57 Del Del

Mo Industristransport har nylig kjøpt tre slike nye trekkvogner. De har moderne teknologi på flere områder, og det er godt nytt for miljøet og de ansatte.

 

Én slik trekkvogn kjøres cirka 50 turer i døgnet opp og ned industriveien mellom kai og industriparken med skrap. Til sammen bruker Mo Industritransport (MIT) tre trekkvogner på denne måten. Fra nyttår blir alle disse turene gjennomført på en adskillig mer miljøvennlig og bærekraftig måte.

Renser dieselen
– De nye trekkvognene støyer mindre og med ny teknologi er det renset diesel som nå slippes ut, i stedet for forurenset dieseleksos. Det forteller driftsleder Kenneth Karoliussen hos MIT.

Ved å tilføre tilsetningsstoffet Adblue sammen med eksosen som kommer ut fra dieselmotoren, renses eksosen for miljøverstingen NOx. Det er en blanding av gasser som inneholder nitrogen og som bidrar til luftforurensning. Med Adblue blir Nox-en nærmest uskadeliggjort.

Celsa Armeringsstål er veldig fornøyde med at underleverandøren deres nå blir mye mer miljøvennlige. I midten står logistikksjef i Celsa Armeringsstål, Hans-Petter Jakobsen og Sustainability- and Communication Manager i Celsa Nordic, Susanne M. Nævermo-Sand. De to er flankert av Kenneth Karoliussen og Bjørn Strand fra MIT.

Celsa Armeringsstål er veldig fornøyde med at underleverandøren deres nå blir mye mer miljøvennlige. I midten står logistikksjef i Celsa Armeringsstål, Hans-Petter Jakobsen og Sustainability- and Communication Manager i Celsa Nordic, Susanne M. Nævermo-Sand. De to er flankert av Kenneth Karoliussen og Bjørn Strand fra MIT.

Tilpasset MIT sine behov
Også arbeidsmiljøet til sjåførene får seg ei kraftig oppgradering.

– Seter og ergonomi er mye bedre i disse trekkvognene, og de er mye bedre lydisolerte. Sikkerheten blir også bedre, med mulighet til å få varsel om feil fra et elektronisk panel i førerhytta. Lyset på vognene er bedre, og vi har ryggekamera. Det forteller driftsassistent Bjørn Strand i MIT.

Trekkvognene er bygd etter kravspesifikasjoner fra bedriften. De er egentlig seks-hjuls dumpere fra Volvo som er ombygd til fire-hjulinger.

– Med disse på plass kommer vi til å øke vår stabilitet med tanke på drift og vedlikehold, sier Strand.

Fornøyd kunde
Den største kunden til MIT er Celsa Armeringsstål.  Trekkvognene brukes til å frakte skrap fra kai som skal inn til Celsas produksjon av armeringsstål. Mengden skrap som kommer til Celsa årlig er hele 700 000 tonn. Det tilsvarer to Eifeltårn i uka.

– MIT er enda et eksempel på en underleverandører som er med på å gjøre oss bærekraftige. Trekkvognene er bare det siste tilskuddet hos dem som viser oss at de tenker bærekraft i flere ledd, som miljø, sikkerhet og økonomi.

Det forteller en stolt og fornøyd Sustainability- and Communication Manager i Celsa Nordic, Susanne M. Nævermo-Sand.

MIT står også for alt av lagerhåndtering for Celsa, både av skrap og det ferdige armeringsstålet. Det er også de som frakter armeringsstålet for Celsa til kai for eksport.

Sjåførmiljøet blir vesentlig bedre, med blant annet bedre lydisolering og lys, ryggekamera og et elektronisk panel som varsler sjåføren om eventuelle feilmeldinger.

Sjåførmiljøet blir vesentlig bedre, med blant annet bedre lydisolering og lys, ryggekamera og et elektronisk panel som varsler sjåføren om eventuelle feilmeldinger.

Gradvis fornying
– Investeringen i nye trekkvogner er bare et av leddene i en gradvis fornying hos MiT mot en mer miljøvennlig profil. I løpet av de siste årene har de  fått bygd om kraner som håndterer skrapet, slik at de går på strøm. De har også innført Adblue i gaffeltrucker på lageret sitt.

Det forteller en fornøyd logistikksjef Hans-Petter Jakobsen i Celsa Armeringsstål.

– MIT har jo også en interesse av å drive miljøvennlig, både for bedriftens profil og for oss som jobber her. Vi får en bedre arbeidshverdag, men vi har også en interesse av å drive på en måte som er bra for Ranasamfunnet. Vi ansatte har jo familie som bor her og som skal vokse opp her, sier Kenneth Karoliussen.

 

 

Fakta om Mo Industritransport AS:

  • Har cirka 120 ansatte.
  • Utfører transporttjenester for industribedriftene i Mo industripark.
  • Hovedkunden deres er Celsa Armeringsstål AS.
  • Er et datterselskap av Øijord & Aanes AS.
  • Ble stiftet i 1989.
Del Del