Eiendomssjef Dag Storholm i Mo Industripark AS.

Reparerer kaia på RIT

7 september, 2024 8:00 Del Del

Mo Industripark AS utbedrer for tiden industrikaia nede ved Rana Industriterminal. Prosjektet har et budsjett på 35 millioner kroner, og skal etter planen ferdigstilles allerede i år.

Bakgrunnen for arbeidet er at det over tid er registrert bevegelse på industrikaia. Dette har blant annet blitt synlig gjennom bevegelser i banene som kranene på kaia følger. MIP engasjerte derfor konsulentbistand i 2022 for å finne ut hva dette skyldes.

– Konklusjonen var at det var brudd på stag festet i bakenforliggende spuntplate*. Det som har skjedd er at de bakenforliggende massene har presset spuntveggen mot kaia slik at en seksjon av kaia har begynt å bevege seg utover, forteller eiendomssjef Dag Storholm i Mo Industripark AS.

I ytterste konsekvens kunne dette føre til svært store skader på industrikaia. Fordi bæringen i den gamle spuntveggen var for dårlig og det var fare for ytterligere forskyvning i kai-seksjonen med skader på både kranbaner og peler, måtte det gjøres grep.

– Vi fikk en geotekniker til å vurdere saken og legge fram en løsning. Løsningen ble først å grave ut bakområdet for å fjerne trykket mot spuntveggen for deretter å starte utbedringsarbeidet av kaia, legger Storholm til.

Området bak kaia er gravd opp og står klart til å utbedres.

Utgravingen av bakområdet som ble gjort som et nødtiltak for å redusere risikoen for ytterligere utglidning av kaiseksjonen, ble utført i siste halvdel av 2023. Planen er å ferdigstille kaia innen desember 2024, ferdig oppfylt og asfaltert. Prosjektet er kostnadsberegnet til 35 millioner.

– Det som skal gjøres nå, er å fjerne toppen av den gamle spuntveggen og sette ny spuntvegg. Denne er hele 24 meter dyp. Det skal også bores nye jordstag** for festing av spunt, og til slutt oppfylling og asfaltering, forteller Storholm.

Det er Øijord & Aanes som er kontrahert som utførende entreprenør i prosjektet. De har med seg Fundamentering AS fra Trondheim som underentreprenør.

– Den gamle spuntveggen var ikke tilstrekkelig dyp og innfestingen var ikke god nok. Spuntveggen var kun 14 meter dyp og jordstagene kun 8 meter. De nye jordstagene blir 35 meter lange og skal holde den nye 24 meter dype spuntveggen på plass. Jordstagene skal bores inn i jordmassene og gyses*** fast, sier Storholm.

Den nye spuntveggen er på plass. Neste steg er å bore nye jordstag.

I forbindelse med utbedringen har det blitt utført en rekke tiltak for å redusere risiko for ytterligere utglidning.

– Trafikkmønsteret på kaia er lagt om for å redusere risiko for horisontale bevegelser og utglidning. Kontorbygget på bakområdet ble revet for å klargjøre området for utgraving. Bakområdet ble gravd ut for å redusere trykket mot spuntveggen og det ble etablert kontrollmålinger for å overvåke eventuelle bevegelser i kaiseksjonen, forteller Storholm.

– Det har blitt utført fortløpende vurderinger av måleresultatene og en rekke strakstiltak var klart til å gjennomføres dersom måleresultatene hadde vist bevegelser. Det har heldigvis ikke vært nødvendig og vi ser fram til å ferdigstille dette prosjektet, avslutter Storholm.

ORDFORKLARINGER:

*Spunt/spuntvegg/spuntplate er en konstruksjon som brukes til å omgi eller avgrense utgravninger på land eller i sjøen. Veggen består av valsede stålprofiler med not og fjær som er utformet slik at de kan slås ned og danne en sammengende tett vegg.

**Jordstag består enten av en stålvaier eller stålstenger som man borer ned og fester i fjell eller jord. Forankring med jordstag er en effektiv måte å sikre spunt på.

***Gysing er utstøpning med tyntflytende mørtel av fuger, sprekker eller hull i konstruksjoner av betong eller murverk. Metoden benyttes blant annet ved reparasjoner og innfesting av bolter o.l.

Del Del