Freyr Battery endrer strategi
15 oktober, 2024 13:36 Del DelTidligere i år varslet Freyr Battery nedbemanning ved kundekvalifiseringsfabrikken sin, og videre utrustning i 2024 av gigafabrikken er som kjent satt på vent . Nå jobber de med å utvikle nye produkter, og for at det fortsatt skal være aktivitet i begge fabrikkene deres i Mo i Rana.
Det foregår store endringer i battericellemarkedet i verden, noe som har gitt store utslag for Freyr Battery sin satsing i Mo Industripark. Mange er nysgjerrige på hva som er planen for Freyr framover, og vi tok en prat med kommunikasjonsdirektør i Freyr Battery Hilde Rønningsen for å få vite mer.
– Målet vårt er fortsatt avkarbonisering av energi og transportløsninger gjennom å tilby batteriløsninger, men på kort sikt kommer vi ikke til å produsere cellene selv. Det betyr ikke at vi utelukker det på lang sikt, forteller Rønningsen.
Framover vil Freyr konsentrere seg om andre deler av batteriverdikjeden enn produksjon av battericeller. I tillegg vil de drive forskning og utvikling med vekt på mulige materialkombinasjoner for battericeller. Endringen i strategi skyldes raske og voldsomme endringer i markedet, ikke minst forårsaket av den amerikanske subsidiepakken i «Inflation Reduction Act» (IRA) og en betydelig redusert pris globalt på battericeller de siste årene.
Freyrs forretningsmodell består av to deler. De lisensierer inn teknologi og de bygger partnerskap langs batteriverdikjeden. Og det skal de fortsette med. Opprinnelig hadde Freyr som mål å produsere battericellene selv, men på grunn av prisnedgangen på battericeller og IRA er Norge krevende å konkurrere fra på verdensmarkedet.
– Den eneste sannsynlige måten vestlige battericelleprodusenter kan konkurrere er gjennom nye og forbedrede teknologier, sier hun.
Da Freyr etablerte seg i Mo i Rana var det celleproduksjon som var kjernevirksomheten. Nå zoomer de ut fra celleproduksjon og over til andre deler av batteriverdikjeden, som for eksempel modulpakking av batterier.
– Når vi snakker om batteriverdikjeden så snakker man om kjeden som spenner fra gruvedrift og uthenting av råmaterialer, til sammensetting av aktive materialer som katode, anode og separator, til produksjon av battericeller, videre til modulpakking av batterier og til slutt resirkulering, forklarer Rønningsen.
Modulpakking av batterier vil si at man setter sammen battericeller til moduler, som igjen settes sammen til et helhetlig batteri med et styresystem. Dette utgjør det som kalles «battery energy storage system», forkortet BESS, som er store batterier i container-størrelse. Etterspørselen etter disse vokser raskt.
– Det er batterilagringssystemer som lagrer energi og frigjør den senere. Dette er en av løsningene vi vurderer som mulige forretningscase fremover, forteller Rønningsen.
Til tross for at celleproduksjonen legges på is i Mo i Rana, skal det fortsatt være aktivitet ved Customer Qualification Plant (CQP) – det som på folkemunne kalles pilotfabrikken.
– Freyr jobber med alternative forretningsmodeller for våre verdier i Mo i Rana. På Mo vil områdene forskning og utvikling med vekt på materialer ved CQPs produksjonslinje og lab være sentralt. Vi ser også muligheter til inntekter med mulig salg av testtjenester som valideringstesting av battericeller i vårt testsenter i CQP, sier Rønningsen.
– Freyr Battery er i dag er et selskap uten gjeld, med 2,3 milliarder i banken per andre kvartal, og nå med en finansiell rullebane på 36 måneder før ekstern kapital må tilføres. Batteribransjen er tøff, så slik sett er vi litt bedre stilt enn mange, forteller Rønningsen.
Den globale dekningen av bygget Giga Arctic har over tid vekket mange aktørers interesse både nasjonalt og globalt.
– Vi ser på videreutvikling av våre digitale batteriløsninger og mulig modulpakking av batterier for BESS, dette kan bli sentralt for Giga Arctic, forteller Rønningsen. I tillegg opplever vi både lokale og nasjonale aktører som vil inn i bygget fordi de trenger fysisk plass til sine aktiviteter. Det er en sterk indikator på at Mo i Rana og industriparken er attraktiv!
Batterier finnes i et utall kombinasjoner av formater, kjemier og egenskaper. Freyr har tidligere mottatt midler fra Forskningsrådet til et prosjekt for å utvikle sin datadrevne plattform, som kan akselerere design av battericeller og simulere oppførselen til batteriene.
– Intensjonen med programvaren er å sette oss i stand til å utvikle våre produkter raskere på sikt. I det arbeidet jobber vi med å utvikle matematiske modeller som vi bruker på datamengden som genereres gjennom utviklingen vår. CQP er viktig i dette arbeidet, forteller Rønningsen.
Hun sier at Freyr Battery er veldig glade for hvordan de har blitt mottatt i byen.
– Freyr var tidlig ute og valgte Mo i Rana som lokasjon, blant annet fordi det er et industrisamfunn som forstår industri. Det er god logistikk, og det er tilgang på rimelig fornybar energi. Dette gjelder fortsatt. Vi opplever også et samfunn som støtter opp under industriutvikling, avslutter Rønningsen.
Tags: BESS, CQP, Endrer strategi, Freyr Battery, Giga Arctic, Modulpakking, Strategi, Utvikle nye produkter
Categorised in: Gulesider, Skal ligge på fremsiden
Del Del