Illustrasjon: K. Sætre & Sønner / LMG Marin

Celsa Armeringsstål vil bruke elektriske skip

30 oktober, 2024 13:35 Del Del

Etter snart 30 år i trofast tjeneste lang samme rute, er MS Rana Frakt klar for utskifting. Og da ønsker Celsa Armeringsstål selvsagt å gå over til batterielektrisk skip.

Celsa Armeringsstål AS har nylig inngått en intensjonsavtale med K. Sætre og Sønner AS om anskaffelse av et skip som kan seile med nullutslipp langs kysten ved hjelp av energi fra batteri. Dette er ment å erstatte MS Rana Frakt, som er ett av rederiets nåværende skip.

– Prosjektet er helt i tråd med visjonene våre i Celsa, hvor vi legger vekt på at vi skal fortsette å være en bærekraftig og sirkulær bedrift, sier “chartering manager” i Celsa Armeringsstål, Andreas Bjørgan.

Chartering manager i Celsa Armeringsstål AS, Andreas Bjørgan. Foto: Privat

Det nye skipet er designet av LMG Marin i samråd med K. Sætre & Sønner, og får i tillegg til nullutslipp, vesentlig større lastekapasitet enn dagens skip. Dette til tross for at det bare er litt lengre enn det gamle skipet.

Illustrasjoner: K. Sætre & Sønner / LMG Marin

– Dagens skip, MS Rana Frakt, laster 1200 tonn og er 58,05 meter langt, mens det nye skipet vil med dagens design kunne laste opptil 2900 tonn og blir 69,9 meter langt. Skipet kommer også med egen kran og vil kunne legge til kai på småsteder og losse selv, forteller Bjørgan.

Videre forteller han at størrelsen på fartøyet er begrenset for å sikre at det kan betjene alle kundene deres langs norskekysten. Skipet blir et hybridskip som vil ha muligheten til å drive på MGO (marine gas oil) i tillegg til batteridrift med en batteripakke på opptil 15 MWh.

– Rekkevidden på skipet er om lag 300 nautiske mil på batteri, noe som tilsvarer avstanden mellom Mo i Rana og Mørekysten. Skipets design, moderne fremdriftssystem og økt lastekapasitet gir en reduksjon i utslipp per tonn last på ca. 60 prosent, om det skulle kjøre fossilt, sier Bjørgan.

Illustrasjoner: K. Sætre & Sønner / LMG Marin

Men før investeringsbeslutningen kan tas og skipet kan bygges er det noen prosesser som må avklares. Det er hovedsakelig tre ting som må på plass.

– Vi venter nå på svar fra Enova om støtte til prosjektet. Vi venter også på tilbud fra norske og europeiske verft for å bygge skipet, og vi må i dialog med havner, armeringskunder og skrapjernsleverandører for å koordinere tilgang på lading langs norskekysten.

Heldigvis finnes det allerede god ladeinfrastruktur langs norskekysten i dag.

– Mange av havnene har ladenettverk som er bygget opp gjennom flere år. Nå må vi koordinere og sikre avtaler med ladenettverket for å få ligge og lade når man har behov for det. Skipet går i rute så kan man ikke vente i ett døgn på at en lader skal bli ledig, sier Bjørgan.

Celsa Armeringsstål går nå et viktig steg i riktig retning mot å bli karbonnøytral.

– Det nye skipet vil gjøre det mulig for Celsa og eliminere utslippet på de tonnene som vi skal transportere med dette skipet. Det er veldig positivt for miljøet og helt i tråd med visjonen vår om å bli karbonnøytral innen 2050, sier Bjørgan.

Den faste ruta som MS Rana Frakt kjører i dag mellom Mo i Rana og Stavanger er allerede veldig miljøvennlig med faste stopp og med last både inn og ut av Rana. Skipet går kystruta og er normalt sett innom både Ålesund, Ørsta, Førde, Straume, Bergen og Stavanger-regionen.

– MS Rana Frakt har med seg armeringsprodukter nedover og skipet losser selv av produktene med sin egen kran. Deretter tar skipet med seg en full last med skrapjern fra Bergen/Stavanger-regionen og går opp igjen til Mo i Rana, forteller Bjørgan.

– Når vi opererer på norsk farvann, er det fint å kunne benytte seg av norskregistrerte skip med norsk mannskap. Det er vi stolte over, legger Bjørgan til.

Celsa har jobbet aktivt i flere år med nye skip med forskjellige teknologier for framdrift.

– Vi ser blant annet på drift med hydrogen og ammoniakk, men dette er nok litt lengre fram i tid. Løsninger med elektrisitet og batteridrift er noe som er klart nå, det kan bygges nå. Teknologien er der, ladenettverk finnes, det kan brukes nå og vi vet det kommer til å fungere, sier Bjørgan.

Teknisk inspektør hos K. Sætre & Sønner AS, Vegar Sætre er også veldig positiv til prosjektet og håper på positivt svar fra Enova.

Teknisk inspektør i K. Sætre & Sønner AS, Illustrasjon: K. Sætre & Sønner / LMG Marin Vegar Sætre. Foto: Privat

– Får vi tilslag på dette prosjektet, håper vi å starte byggingen av skipet i 2025. Leveringstiden er vanligvis 18 måneder, forteller Sætre.

– Vi har hatt et langt samarbeid med Celsa. Faktisk har Rana Frakt seilt på samme rute i 27 år. Vi håper at et nytt, utslippsfritt skip kan sikre samarbeidet med Celsa Armeringsstål i ytterligere 30 år, avslutter Sætre.

Del Del