F.v.: Produksjonssjef Jørn Kato Reinholdsen i Celsa Armeringstål AS, , og prosjektleder Svein Mediå i IMTAS AS.

Celsa Armeringsstål AS har byttet 130 meter lang maskin i sommer

5 desember, 2022 13:41 Del Del

I valseverket til Celsa Armeringsstål AS har de denne sommeren gjennomgått en stor prosess hvor de har byttet ut bremseklaffsystemet, som har som oppgave å bremse opp de ferdige stålproduktene når det kommer ut med stor fart etter valsing. Bremseklaffene er i realiteten en over 130 meter lang maskin. Etter 40 års tjeneste, var den nå moden for utskifting. Celsa er godt fornøyd med en maskin som gir dem færre stopp enn tidligere, høyere presisjon, enklere vedlikehold og færre avvik.

I valseverket til Celsa Armeringsstål AS har de denne sommeren gjennomgått en stor prosess hvor de har byttet ut bremseklaffsystemet, som har som oppgave å bremse opp de ferdige stålproduktene når det kommer ut med stor fart etter valsing. Bremseklaffene er i realiteten en over 130 meter lang maskin. Etter 40 års tjeneste, var den nå moden for utskifting. Celsa er godt fornøyd med en maskin som gir dem færre stopp enn tidligere, høyere presisjon, enklere vedlikehold og færre avvik.

Bremseklaffer
Stålet som kommer ut av valsestolene hos Celsa Armeringsstål har på det raskeste en hastighet på 12 meter i sekundet, altså over 40 kilometer i timen. Stålet veier i tillegg mye, og da er det viktig med et solid bremseklaffsystem for å få stoppet stålet.

– Bremseklaffene sørger for å bremse materialet slik at det stopper helt. Og så har det en funksjon der det overfører materialet fra bremseklaffen til kjølerista, der stålet får ligge og kjøles ned, forteller produksjonssjef ved Celsa Armeringsstål AS, Jørn Kato Reinholdtsen.

En av seks elektromotorer som løfter stålet fra bremseklaff til kjøleristen.

Et nytt og bedre system
Maskinen har en imponerende lengde, på over 130 meter, og ble altså byttet ut i sin helhet med en ny og moderne maskin levert av Danieli fra Italia. Maskinen består av flere seksjoneringer som er koblet sammen og fungerer som ett system.

– Det som er nytt med det nye bremseklaffsystemet er at det er av nymotens teknologi, med magnetisk bremsing kombinert med friksjon. Det gir kraftigere og mer kontrollert bremsing som gjør at man får bedre håndterbarhet og kontroll over hvor materialet skal stoppe, forteller Reinholdtsen.

Det nye systemet er ikke bare mer avansert effektivt, det øker også kapasiteten i valseverket.

– Vi kan bremse på en mye kortere strekning enn tidligere, noe som gjør at vi kan kjøre lengre lengder med stål inn på kjøleristen. Vi har klart å øke ristlengden fra 60 til 72 meter, så i prinsippet har vi økt kapasiteten med 20 prosent, sier Reinholdtsen.

Bremseklaffsystemet fra Danieli er en utprøvd maskin av god kvalitet, og systemet som nå står hos Celsa skiller seg positivt ut fra tilsvarende maskiner.

– Det spesielle med vårt system, er at det er elektromotorer som løfter stålet fra bremseklaff til kjøleristen. Vanligvis styres denne bevegelsen med hydraulikk. Det er seks motorer og girkasser som skal løfte 100 meter av bremseklaffen helt synkront. Da valgte vi elektromotorer fordi de er mer nøyaktige, de krever mindre vedlikehold og er bedre for miljøet, forteller Reinholdtsen.

Med økt produksjon av stål, var det gamle bremseklaffsystemet modent for utskiftning etter 40 års tjeneste.

– Den gamle bremseklaffen var tiltenkt en helt annen produksjon enn det vi har i dag, både med tanke på hastighet og antall løp. Maskinen var laget for et enkelt løp, mens vi i dag splitter materialet i 3 og skal snart over til 4. Så det gamle systemet var ikke egnet for det, sier Reinholdtsen.

Det nye bremeklaffsystemet er ved den blå linjen som er til høyre i bildet og strekker seg 130 meter.

Ansatte har stått på i sommer
For valseverket har utbyttingen av systemet vært et stort prosjekt, både kostnadsmessig og størrelsesmessig.

– Det er en investering på mange titalls millioner. Det er jo en stor maskin som koster en del og så har det vært en stor jobb å installere den, forteller prosjektleder Svein Mediå i IMTAS AS.

Utbyttingen av systemet ble gjennomført på fire uker i fellesferien, da valseverket hadde vedlikeholdsstans.

– All jobb er utført av lokale firma som har stått på ”tjuefire sju” for å bli ferdige med jobben før oppstart av valseverket etter sommeren. Her har operatører i Celsa, Imtas, Anleggs-Service, Momek, Miras og Danieli stått på og gjort en kjempejobb med alt fra grunnarbeid, betongarbeid, snekring, mekaniske fag, elektro og automasjon, forteller en fornøyd Mediå.

– Det har vært en formidabel innsats fra mange med Svein her i spissen som prosjektleder, skyter Reinholdtsen inn.

Mediå må også sende en hilsen til de ansattes familier.

– Vi må skryte av de på hjemmebane også, som godtar at samboer eller ektefelle er på jobb og går nattskift, har lange formiddager og jobber i helgene. Det er ikke bare enkelt å bli gitt alt ansvaret for barna i sommerferien i flere uker. Denne velviljen er en god egenskap som vi har i Rana-industrien, avslutter Mediå.

F.v.: Produksjonssjef Jørn Kato Reinholdtsen i Celsa Armeringsstål AS, og prosjektleder Svein Mediå i IMTAS AS.

Del Del